06 – 538 55 006 | Praktijk Bloos | Oranjelaan 5 | 2712GA | Zoetermeer

Last van zware benen?

door | jan 18, 2020 | 0 Reacties

Ik mag op dinsdag 18 februari een bijeenkomst organiseren voor zwangere vrouwen. Op deze bijeenkomst ga ik informatie geven over huidverzorging en voeding gedurende en na je zwangerschap. Wat te doen tegen zwangerschapskwaaltjes? Welke huidverzorgingsproducten zijn het beste voor je huid? Welke extra vitamines kun je wel gebruiken?  Hieronder alvast een voorproefje van de informatie van deze bijeenkomst.

Zwanger en spataderen, wat nu?

Je lichaam verandert tijdens de zwangerschap. Het is zich aan het voorbereiden, zodat je baby kan groeien en ontwikkelen. Het hormoon progesteron speelt hier een grote rol bij. Progesteron zorgt ervoor dat de baby blijft zitten en voor ontspanning. Deze ontspanning wordt in hele lichaam doorgezet. Dit gebeurt ook bij de wanden van de bloedvaten. De bloedvaten in de benen kunnen hierdoor wat zwakker worden met als gevolg risico op spataderen. Spataderen uitten zich in blauwe kronkelige aders die zichtbaar zijn op de benen. Naast het feit dat de spataderen zichtbaar zijn geven ze ook klachten.

Heb je al last van klachten?

De klachten beginnen met vocht vast houden. Houdt dit een tijdje aan, krijg je last van zware benen tot pijnlijke benen. Dit kan als vermoeiend worden ervaren. Het extra vocht in de benen is ook vermoeiend.

Komen de bovenstaande klachten bekend voor, dan is het wel belangrijk om actie te ondernemen. Je kan spataderen beter voorkomen dan ze later te moeten verwijderen bij een vaatchirurg. Spataderen geven vervelende klachten; onrustige benen, tintelende onderbenen, pijn tijdens staan en of wandelen, zichtbaar tijdens een leuk jurkje of korte broek en de vervelendste klacht spataderen zijn enorm vermoeiend.

Wat nu te doen bij alleen vocht vast houden?

  • Zorg voor voldoende beweging

Je wilt de spieren van je onderbenen actief gebruiken. Zij zorgen dat het vocht uit de benen naar boven worden gepompt. Het verschilt per persoon hoeveel je kunt bewegen. Hou voor jezelf vast, elk uur wil je even een korte beweging. Al is het even een extra rondje naar de wc op het werk lopen. En probeer daarnaast 2x 30 minuten op een dag te wandelen of fietsen. Uiteraard mag je tijdens de zwangerschap sporten. Blijf vooral lekker sporten, er is genoeg leuks voor zwangere vrouwen.

  • Ga op zoek naar een prettige vocht afdrijvende crème.

In mijn praktijk heb ik een vocht afdrijvende crème met verschillende etherische oliën erin verwerkt. Deze werken stimulerend op de bloedsomloop en drijft het vocht in de benen af. Deze crème breng je 2x per dag aan, in de ochtend en in de avond.

  • Heb je een staand beroep, ga tussendoor op je tenen staan. Dit herhaal je 3x per dag en dan 10x per keer op je tenen gaan staan. Hierdoor activeer je de spieren weer.

Wat te doen wanneer je zware, pijnlijke benen hebt?

  • Ga eerst even langs bij de huisarts voor een verwijzing naar een huidtherapeut
  • Zoek een huidtherapeut die Therapeutische steunkousen kan aanmeten.
  • Ik adviseer je vanaf nu Therapeutische steunkousen te gaan dragen. Dit zijn speciale steunkousen die vanaf de buitenkant druk uit oefenen op je bloedvaten. Hiermee ondersteun je de bloedvaten, zie het als extra steun voor de wanden van de bloedvaten. Het imago van de steunkousen is niet altijd hip. Ik kan je vertellen dat er genoeg leveranciers zijn die de prachtigste steunkousen kunnen maken. Maak je hier maar geen zorgen over.

Het resultaat van Aandacht te geven aan je spataderen zal zijn :  Je hebt weer heerlijk lichte benen zonder zeurende kuiten. Je houdt minder tot geen vocht meer vast in de benen. Je merkt dat je weer langer kunt wandelen. Vooral wanneer je een staand beroep hebt ga je dit verschil merken.

Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden en wil je meer weten?

Meld je aan voor de bijeenkomst ; Advies van Bloos’ huidverzorging en voeding gedurende de zwangerschap en na de bevalling.  www.praktijkbloos.nl/advies-van-bloos/

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *