06 – 538 55 006 | Praktijk Bloos | Oranjelaan 5 | 2712GA | Zoetermeer

Hoe een gewoonte veranderen? 4 tips

door | apr 29, 2021 | 0 Reacties

4 motivatie tips om een gewoonte te veranderen

Een gewoonte doorbreken kan best moeilijk zijn. Wij, als mensen zijn gewoontedieren en we voelen ons prettig bij een vaste structuur en vaste gewoontes.

Bijvoorbeeld:

  • Elke dag ontbijten met fruit en yoghurt
  • Elke dag starten met een meditatie
  • Elke dag starten met je gezicht wassen.

Maar soms sluipt er weleens een gewoonte in die we liever niet hebben. Denk eens aan; teveel dropjes eten, te lang op je telefoon kijken, ’s avonds je gezicht niet wassen, krabben aan je huid of stiekem de broodkorstjes van je kinderen opeten. En zo kan ik nog wel even doorgaan 😊

Ik zal je zeggen ; het is nu een goede tijd om een vervelende gewoonte te doorbreken, want het is lente. Een nieuw begin! De zon schijnt weer meer. Het is langer licht buiten en de bloemen bloeien weer.

Welke gewoonte heb jij die je wilt doorbreken?

Wanneer je start met een verandering heeft dat tijd nodig. Gemiddeld heb je 21 dagen nodig om een gewoonte te veranderen. Neem dus ook de tijd voor jezelf!

In mijn praktijk begeleid ik vrouwen met naar een huidverbetering die graag hun huid willen verbeteren! Gezonde voeding is één van de onderdelen binnen mijn trajecten. Gezonde voeding is de basis voor een huidverbetering. Maar ik realiseer me dat dit een verandering met zich mee brengt. Dit is de reden dat de gezonde voeding met kleine aanpassingen in het voedingspatroon geïntroduceerd wordt. Denk aan het starten van gezonde ontbijtjes of zelf tussendoortjes maken. Ik kies hier bewust voor omdat als je alles in 1x keer omgooit dat het risico bestaat, dat het niet lukt.

Bij deze zou ik je graag 4 tips willen geven om een gewoonte te doorbreken.

 

Tip 1: Fris en fruitig

Start elke dag weer fris en fruitig opnieuw. Ga je een keer de mist in, wees dan niet te streng voor jezelf. Pak het gewoon weer op en wacht hier niet mee tot de bekende maandag.

Ga je de mist in op woensdagmiddag met bijvoorbeeld je voeding, maak in de avond een supergezonde maaltijd. Denk niet’ de dag is nu toch al verloren’.  Of vergeet je woensdag avond je make-up eraf te halen. Plan dan donderdag een extra moment in om je huid te verzorgen met een masker.

Tip 2: Doel herhalen

Herhaal elke dag je doel. Dit kan op een vast moment van de dag. Sta voor de spiegel. Kijk jezelf aan en herhaal je doel. Dit doe je net zo vaak totdat je er echt zelf in gelooft. Dit maakt je innerlijke kracht sterker om je doel te bereiken. Door de herhaling ga je ook echt geloven in jezelf.

Tip 3: Eigen keuze

Wees bewust van je eigen keuzes. Jij bepaalt zelf welke keuze je maakt. Zeg dit tegen jezelf wanneer er een duiveltje in je opkomt, die zegt ‘ ik heb geen zin om mijn make-up eraf te halen want ik wil naar bed’. Of als hij zegt ‘ik heb zo’n trek in dat koekje’.

Blijf tegen jezelf zeggen ‘ ik kies zelf wat ik nu wil’.

Verder kan je op zoek gaan naar oplossingen. Stel we nemen het make-up voorbeeld; je hebt geen zin om je make-up eraf te halen voor het slapen gaan. Wat ik vaak als advies geef ‘maak je gezicht schoon aan het begin van de avond, zo rond 8 uur’.  Zo ben je al lekker klaar voor de nacht. Dit voorkomt dat je er als je wilt gaat slapen het overslaat omdat je er geen zin in hebt.

Tip 4: Geef niet te snel op!

Een gewoonte afleren of aanleren heeft tijd nodig. Wees lief voor jezelf. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Het is een leerproces om een gewoonte af te leren. Blijf herhalen  in je gedachte ‘ Waar wil ik naartoe en wat levert het mij straks op? Geniet van dit proces en creëer bewustzijn in de dingen die je doet. Je wilt iets veranderen omdat het beter voor je gezondheid is of omdat het je een stralende huid geeft.

Ik wens je voor nu heel veel plezier met je leerproces.

Wil je graag advies en begeleiding van mij?

Maak een afspraak voor een advies & plan gesprek. Dit kan zowel in de praktijk of online via de computer.

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *