Ook zo last van Droge handen?

door | nov 13, 2020 | 2 reacties

In de winter heeft de huid van je handen het zwaar. De kou, de kachel, harde wind, regen en de sneeuw. Deze weersomstandigheden drogen je handen erg uit. Sommige mensen krijgen in de winter last van winterhanden. De kenmerken hiervan zijn; de kou doet pijn aan je handen, de uiteinde van de vingers worden wit. En wanneer je weer naar binnen gaat, zwellen de handen door de warmte op wat enorm kan branden. Komen deze kenmerken je bekend voor? Dan zijn de onderstaande huidtips zeker belangrijk voor jou.

Of heb je nu meer last van droge handen? Mede door het vele wassen van je handen en de desinfecterende handgel. De regering heeft als advies gegeven ‘was je handen kapot’. Misschien is dit advies goed voor het virus maar niet voor jou en je handen.

Ik leg het je graag uit. Op je handen leven enorm veel micro-organismen. Deze liggen als beschermende dakpannetjes op je huid. Door teveel wassen of desinfecterende handgel verwijder je juist deze beschermende laag. Hierdoor ontstaan er kleine scheurtjes, ook wel “poort entree’ genoemd. Nu kunnen juist ziektekiemen, bacteriën en virussen je lichaam binnen komen. Dus eigenlijk ben je juist kwetsbaarder voor ziektekiemen.

Je huid moet gemiddeld na een douche 1,5 uur herstellen om weer beschermd te zijn. Dit geldt dus ook voor je handen. Nu dus door het vele wassen en gebruik van desinfecterende handgel maak je de huid kwetsbaarder en het droogt ervan uit.

Hoe kan je nu in deze tijd toch liefdevol omgaan met de huid van je handen?

5 huidtips voor droge handen

Huidtip 1:  Draag warme handschoenen

Wanneer je naar buiten gaat bescherm je handen met warme handschoenen. Dit beschermt je handen tegen de weersomstandigheden. De handen zijn hierdoor beter bestand tegen de kou. En nu het tweede pluspunt, hierdoor hoef je ook geen desinfecterende handgel te gebruiken in de winkels.

Huidtip 2: Gebruik natuurlijke handzeep

In veel handzepen zitten veel synthetische ingrediënten die een ontvettend en uitdrogende werking hebben. Zo verwijder je ook het beschermende huidtalg die juist je handen soepel houden. Handen wassen is goed maar gebruik wel een zachte natuurlijke handzeep.

Vermijd de ingredienten: Sodium Laureth sulfaat, cocamidopropyl betaine, parfum, alcohol denat. Deze ingredienten drogen de huid erg uit.

Huidtip 3: Gebruik biologische desinfecterende handgel

In de desinfecterende handgels die nu overal verkocht worden en bij binnenkomst van winkels en bedrijven staan zit 70% tot 90% alcohol. In 2016 heeft de Gezondheidsraad ons het advies gegeven om te stoppen met de verkoop van deze desinfecterende handgels. Dit omdat ze ook de goede bacteriën op onze huid verwijderen.

Het heeft verder ook een negatief effect op je immuunsysteem. De huid van je handen heeft het vermogen om stoffen op te nemen en te verspreiden in je bloedbaan. Vraag je dan eens af, wat zou je lichaam doen met de 70% alcohol in je lichaam?

Een client van mij heeft zelfs wondjes op haar hand gekregen toen zij de desinfecterende handgel heeft gebruikt op haar handen. Op het moment van aanbrengen, branden het ook enorm. Dit zal waarschijnlijk een desinfecterende handgel op basis van 90% alcohol.  Nu na drie weken is haar huid van handen nog steeds aangedaan.

Wat ik je adviseer, zoek een biologische desinfecterende handgel. Hier wordt een biologische alcohol gebruikt wat gemaakt is uit granen. In mijn praktijk heb ik een desinfecterende handgel op basis van biologische alcohol met als toevoeging etherische oliën. Etherische oliën verzorgen hier juist de huid in plaats van dat het de huid uitdroogt. Op het internet zijn er ook recepten te vinden om zelf handgel te maken. Dit zou ook een mooie oplossing zijn. Wees dan wel voorzichtig met het gebruik van de etherische oliën en dan vooral de hoeveelheid je in het product verwerkt.

Neem altijd een klein flesje biologische handgel mee in je handtas zodat je altijd je eigen handgel kunt gebruiken in de winkels.

Desinfecterende hangel

Huidtip 4: Gebruik een verzorgende handcreme

Na het handen wassen gebruik altijd een verzorgende handcrème. Dit voorkomt de uitdroging van het vele wassen. Eerder gaf ik aan dat de huid 1,5 uur moet herstellen na het wassen tegen zijn omgeving. Een verzorgende handcrème voorkomt de uitdroging van je handen.

Geef je handen 1 x keer in de week een masker. Dit kun je doen door een dikkere laag handcrème aan te brengen en hierover heen doe je stoffen handschoentjes. Deze kun je in de drogist vinden. Dit draag je 15 minuten lang en dan voelen je handen weer erg prettig aan.

Huidtip 5: drink voldoende water

De huid bestaat uit 70 tot 80% uit water. Wanneer je te weinig water drinkt, droogt ook je huid uit. Kies momenten op de dag dat je twee glazen water achter elkaar drinkt. Zo kan je lichaam het vocht goed verwerken. Vind je water drinken lastig? Maak er zelf een feestje van door er citroen, munt, gember, komkommer, sinaasappel aan toe te voegen. Zo krijg je toch genoeg water binnen door er een lichte smaak aan te geven.

Wil je na het lezen van deze verschillende huidtips nog meer tips. Maak een afspraak voor een huidanalyse bij mij in de praktijk. Je kan dan ook de producten zelf ervaren. Je zult het verschil van zelf ervaren.

www.praktijkbloos.nl/huidanalyse/

2 Reacties

1. Beernadette

Hoi ELs,
    Weer bedankt voor je interessante blog.
    Zelf heb ik overigens last van winterhanden en vind handschoenen juist niet fijn omdat ik met handschoenen juist sneller last heb. Voor mij helpen handen in mijn zakken of wanten beter.
    Hartelijke groet

Antwoord
    • Els van der Kleij

Hoi Bernadette, bedankt voor je reactie. Handen in de zakken of het dragen van wanten. Bedankt voor het extra advies. groetjes els