5 voedingsadviezen om acne te verminderen

door | nov 28, 2019 | 1 reactie

Op het internet en in de volksmond worden enorm veel fabels over de huidaandoening acne geschreven. Enkele adviezen luiden:  Geen chocola eten, geen varkensvlees, eet wortels, gezicht niet wassen met zeep, ga zonnen of onder de zonnebank, smeer vaseline op de huid. Deze adviezen komen niet van een betrouwbare website maar worden wel verspreid en gelooft als waarheid. Welke adviezen zijn nou waar betreft voeding?

Door een aanpassing te doen van je voedingspatroon ondersteun je de huid. Hierdoor kan je huid beter herstellen, beter zijn vitamines opnemen en enorm belangrijk door gezonde voeding rem je de ontstekingen op je huid wat zorgt voor een egale huid.

Vermijd voeding die je suikerspiegel laat stijgen
Ons westerse dieet bestaat uit veel uit hoog glycemische voedingsmiddelen. Dit zijn voedingsmiddelen die onze bloedsuikerspiegel snel en hoog laat stijgen. Wanneer er een stijging van de bloedsuikerspiegel optreedt, moet er door het lichaam insuline worden geproduceerd om de stijging in het bloed te laten dalen. Door dit proces in het lichaam ontstaan er stoffen die uiteindelijk effect hebben op de talgklieren. De talgklieren gaan hierdoor meer talg produceren met gevolg meer ontstekingen en verstoppingen op de huid.

Voorbeelden van voeding met een hoog glycemische index

• Koolhydraten uit brood, witte pasta, witte bloem
  • Melk en zuivel
  • Transvetten zoals de vetten die in koekjes, cake, taart etc zit verwerkt.

2. Eet 2x per week vis en neem een goede visolie supplement in
Vette vis bevat veel Omega 3 vetzuren. Dat zijn meervoudige onverzadigde vetzuren. Omega 3 vetzuren zijn ontstekingsremmend en bevorderend voor de wondgenezing. Bij de huidaandoening acne zijn er vaak ontstekingen aanwezig en een traag genezingsproces met littekenvorming. Omega 3 vetzuren krijgen wij als mens weinig binnen omdat er weinig vis gegeten wordt. In de huidige voedingsmiddelen worden er vaak Omega 6 vetzuren toegevoegd waardoor er een disbalans ontstaat tussen omega 3 en omega 6 in het lichaam. Een voorbeeld van omega 6 is zonnebloemolie. Omega 6 is juist ontstekingsbevorderend. Dit is, wanneer er een wond ontstaat, goed omdat er voor de wond de juiste ontstekingscellen worden geproduceerd. Maar wanneer er teveel Omega 6 is in het lichaam dan blijft het lichaam in de ontstekingsstand staan. Dit is ongunstig voor de acne en het herstel van de ontstekingen.

3. Eet 25 gram Noten en zaden
Noten en zaden hebben een positieve werking op de Acne. Ze zitten vol met vitamines en mineralen en omega 3-6-9 vetzuren. Ze ondersteunen de lever met het ontgiften en de darmen met het stimuleren van de darmflora. Amandelen, Walnoten en Macademianoten hebben een bijzondere werking. Ze bevatten veel gezonde vetzuren en mineralen. Eet ook dagelijks lijnzaad en hennepzaad vanwege de gezonde vetzuren. De gezonde vetzuren zijn ontstekingsremmend voor de huid.

4. Eet lekker Fruit
Eet op een dag twee stuks fruit. Fruit is een verantwoord tussendoortje en geeft ons lichaam de vitamines en mineralen die we nodig hebben. Appels hebben bijvoorbeeld een positieve werking op Acne vanwege de vele antioxidanten. Rode en blauwe bessen zijn gemakkelijk door je maaltijden heen te verwerken en bevatten veel antioxidanten. Varieer veel met de fruitsoorten.

5. Gebruik veel kruiden in je recepten
Kruiden geven aan ons eten een heerlijke smaak. Naast alleen smaak hebben kruiden ook een positieve werking op ons lichaam.  Veel kruiden bezitten ook veel  antioxidanten. Bijvoorbeeld kruidnagel is het kruid dat de meeste antioxidanten in zich heeft. Kurkuma ofwel geelwortel heeft een ontstekingsremmende werking. Dit is juist voor de ontsteking bij acne gunstig. Het is ook een lekker kruid dat je eten lekkerder doet smaken. Of maak kruidenthee van brandnetel, mariadistel of groene thee.

Een verandering in je voeding heeft tijd nodig. Start elke dag met frisse moed met jezelf gezonde voeding te geven. Je zult in het begin merken dat je lichaam meer energie gaat krijgen en dat je lekkerder in je vel gaat zitten. Je huid heeft ongeveer een maand de tijd nodig om zich te vernieuwen. Geef het dan ook niet te snel op wanneer je niet gelijk een huid verbetering ziet. Je huid heeft gewoon even de tijd nodig om alle gezonde vitamines en mineralen en op te nemen.

Ik wens je veel kookplezier,

Enthousiaste groet,

Els

Ps.Hieronder een voorbeeldmenu van hoe je de dagen kunt in plannen.

Voorbeeld menu

Maandag Dinsdag Woensdag
Ochtend

Roerei met zalm Havermout pannenkoek met banaan en kaneel Kwark met pompoenpitten, zaden, noten, pruimen of bessen
Middag

Pompoensoep met een zuurdesemboterham Salade met verse groenten, gerookte kip en avocado Avocadosalade met gerookte zalm, veldsla, pittenmix
Avond

Bloemkool

Kippenpootjes zelf gekruid

Rucola komkommer

Spinazie roerbakken, pijnboompitten, olijfolie + Broccoli

Kalkoen met kurkuma

Paddenstoelen/ Courgette mix

Indische gehaktballetjes met kokos. Pastinaak

Tussendoor

3 stuks paranoten

Handje druiven

Handje walnoten Appel of peer
Drinken

Verse vruchtensap maken

Extra adviezen:

• Beperk de tussendoortjes. Door teveel tussendoortjes wordt het insulinelevel verhoogd in het bloed. Dat heeft uiteindelijk weer invloed heeft op de talgproductie.
  • Ga lekker buiten sporten of wandelen, liefst 2x per dag 30 minuten. Hiermee ben je lekker buiten en wordt de productie van vitamine D geactiveerd.
  • Drink geen frisdranken en beperk cafeïnedranken. Drink lekker water en groene thee.

1 Reactie

1. Femke

Fijne tips en heldere uitleg. Dank je wel Els!

Antwoord