3 thuis verzorgingsadviezen voor de acne huid

door | feb 23, 2021 | 0 Reacties

Wat is acne?

Acne is een huidprobleem waar 85 % van de mensen weleens last van heeft. Dit kan variëren van milde klachten tot ernstige klachten. Het kan in elke levensfase ontstaan zoals de puberteit, jong volwassen en op volwassen leeftijd wat vaak een langere tijd aanhoudt.

De bekende oorzaken zijn bekend zoals een stijging van de geslachtshormonen tijdens de puberteit of de Propionibacterium Acnes bacterie die te actief is op de huid.

Hier onder is de vicieuze cirkel te zien hoe acne verloopt op de huid. Er is een verhoogde talgproductie op de huid. De huid gaat verhoornen, dit betekent dat de huid de huidporiën afsluit met dode huidcellen. Nu ontstaan er verstoppingen ook wel mee-eters genoemd op de huid. Met de aanwezigheid van de Propionibacterium Acnes bacterie ontwikkelen er zich ontstekingen op de huid. Door de verhoogde productie van geslachtshormonen blijft dit proces door gaan en hierdoor ontstaat een viceuze cirkel.

acne oorzaak

Om deze viceuze cirkel te doorbreken is de eerste stap; zorgen dat je de huid goed thuis verzorgt. Je thuisverzorging is 50% van het verbeteren van je huid, de andere 50% haal je door middel van therapeutische gezichtsbehandelingen.

in deze blog ga ik je de drie basis huidverzorging toelichten.

Hoe verzorg je de Acne huid thuis?

1. Een vast huidverzorgingsritueel

Je huid verdient een vast huidverzorgingsritueel.

Hoe ziet dat eruit?

Twee keer per dag je huid reinigen en verzorgen met een voedende crème. In avond maak je de huid schoon van make-up en de afvalstoffen die gedurende de dag op je huid zijn gekomen. Dit doe je door een zachte reinigingsmilk of gel te gebruiken met hierna een lotion afgestemd op de huid. Na de reiniging verzorg je de huid met een voedende crème. In de ochtend herhaal je dit ritueel, omdat je in de ochtend de afvalstoffen die in de nacht zijn uitgescheiden wil verwijderen van de huid.

Maak hiernaast 1 x in de week de tijd om je huid extra te verzorgen met een scrub/ gommage en een voedend masker.  Met een scrub/ gommage verwijder je de dode huidcellen. Hierdoor kan je verzorgingsproducten weer beter worden opgenomen.

Een masker geeft de huid een intensieve verzorging. Dit kan je aanpassen naar je eigen huidconditie. Je kunt een hydraterend of een reinigend masker af wisselen.

Wil je graag een checklist hebben voor je dagelijkse huidverzorgingsritueel? Zie hier de checklist.

Hoe ziet jouw huidverzorgingsritueel eruit?

2 : Welke  huidverzorgingsproducten voor je acne huid?

Reinigingsproducten

De acne huid heeft een verhoogde talgproductie. Hierdoor zijn veel reinigingsproducten gericht om sterk te reinigen en te ontvetten om dit proces te verminderen. Veel van deze producten zijn te sterk en drogen juist de huid uit. Hierdoor breng je jouw acne huid nog meer uit balans. Een huid die uitdroogt gaat juist nog meer talg aanmaken. Het tegenover gestelde effect dus eigenlijk.

Ingrediënten die dit effect hebben op de huid zijn bijvoorbeeld; alcohol denat en de PEG nummers die in de reinigingsproduct zijn verwerkt. Deze ingrediënten wil je dus vermijden.

Verzorging voor de acne huid

Na de reiniging volgt een verzorgende crème. In veel huidverzorgingsproducten zijn minerale oliën verwerkt. Dit klinkt heel natuurlijk maar helaas is dat niet zo.

Minerale oliën worden gewonnen in de aardolie fabrieken. Deze oliën zijn letterlijk een restproduct van de aardolie. Dit restproduct is eerst nog een dikke zwarte vloeistof. Van deze grondstof worden o.a. ook autobanden van gemaakt. Voor de cosmetica moet het eerst ontgeurd en ontkleurd worden. Ruik maar eens aan vaseline. Hier ruik je nog een vleugje van de aardolie, een onprettige geur.

Welk effect heeft het gebruikt van minerale oliën op je acne huid?

Minerale oliën geven de huid een afsluitend laagje. Dit geeft jouw huid een gevoel van comfort (maar dat is schijn). In het begin van het gebruik voelt je huid lekker aan. Maar eigenlijk hebben ze een tegenovergesteld effect. Je huid wordt afhankelijk van de minerale oliën. Gebruik je ze niet dan wordt je huid trekkerig en droog. Ga maar eens na als je de douche uitstapt, wil je dan gelijk een crème aanbrengen?

De acne huid wordt dus afgesloten door de minerale oliën waardoor er juist verstoppingen en ontstekingen ontstaan. Dit wil je natuurlijk voorkomen.

Wil je hier meer over weten? Lees meer over minerale oliën in een eerdere blog van mij mineralen oliën.

1. de ph waarde van je huidverzorgingsproducten

Alle producten zoals vloeistoffen, crèmes, zalven, reiniging producten en lotions  voor het gezicht hebben een bepaalde PH waarde. PH waarde zul je denken, wat is dat ook alweer ?

Denk even terug aan je biologie lessen van vroeger. Je kon dan de zuurgraad testen van een bepaalde vloeistof met een speciaal papiertje. Dit hield je dan in de vloeistof en dit gaf dan welke PH waarde de vloeistof had. De PH waardes kunnen tussen de PH 0 en PH 14 zitten. Hoe hoger hoe basischer en hoe lager hoe zuurder. Bijvoorbeeld je maag heeft een zure PH waarde van 3,5. Dit om alle voeding/ bacteriën onschadelijk te maken. Vloeibare zeep is juist weer heel basisch met een gemiddelde van een PH waarde van 9 tot 10.

Je huid heeft ook een bepaalde zuurgraad, ongeveer een PH waarde van 5,5. Veel cosmetica producten hebben een PH waarde van 7. Dit is dus basischer dan de huid. Dit kan voor een acne huid nadelig zijn en de huid nog meer uit balans brengen. Hierdoor kunnen er meer ontstekingen of verstoppingen ontstaan. De acne huid kan ook meer uitdrogen. Dit merk je aan een trekkende huid met zichtbare droogtelijntjes. Hierdoor verstoppen ook de talgklieren weer meer van, omdat het geproduceerde talg niet soepel over de huid verdeelt kan worden.

Ga dus op zoek naar huidverzorgingsproducten met de juiste PH waarde. Dit is een wat lastiger advies.  Dat realiseer ik mij. De verkoper van zijn eigen producten zou hiervan op de hoogte moeten zijn. Vraag ernaar tijdens de aanschaf.

Wil je nu na het lezen van deze drie huidtips hulp. Ik nodig je graag uit voor een huidanalyse. Hier kun je al je vragen stellen betreft je huid en huidverzorging.

Stralende groet, Els

0 reacties